13:e Januari

"Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja!"
Jag småpratar med en ordningsvakt (nyanställd, trevlig kille) en stund under den där förhatliga sista timmen, då solen gått ned och människorna raskt passerar i mörkret utan att stanna.

Jag har hört det några gånger nu. Men tänk dig att du får ett nytt jobb och din chef säjer "vi behöver väl inte skriva något anställningsavtal - du kan ju lita på att jag betalar ut den lön du ska ha". Enligt mig är du en idiot om du inte kräver ett anställningsavtal, oavsett hur mycket du litar på chefen. Det är din rätt och man vet aldrig vad framtiden bär med sig.

Rätten till ett privatliv är inskrivet i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Mitt och många andras sociala liv utspelas till stor del på nätet. De uppgifterna ska inte överföras till någon statlig myndighet, så länge jag inte är misstänkt för något brott. Det är inget jag borde behöva bråka om.

Fick lunch av Camilla Lindberg (fp). Tack Camilla!

Karl Sigfrid (m) gav sin syn på varför alliansen drev frågan så hårt. "Man gjorde det till en prestige-fråga och låste fast sig." Jag undrade om påtryckningar utifrån kan ha spelat roll och Karl nämde det övervakningsavtal som slöts med USA 2007. "Det avtalet har inte diskuterats mycket, varken bland ledamöter eller på nätet". Nej, det är nog inte så många som egentligen vet vad Reinfelt gjorde för överväganden när han beslöt att ta i med hårdhandskarna.

Kommentarer
Postat av: Mikael Wikman

Folk har visst svårt att fatta innebörden av "vitt mjöl i påsen". Det är inte du som avgör vad som är vitt mjöl, framför allt inte i framtiden. Det som är vitt mjöl idag kan mycket väl vara anledning för oro imorgon, om en månad eller om 10år. För allt jag vet kan mina liberala åsikter vara till min last i ett framtidens kommunistland.



Det finns inget sådant som "vitt mjöl". Det var exempelvis inte länge sedan homosexuallitet var sjukdomsklassificerat. Även om vi må säga att jag trots allt har "vitt mjöl i påsen", ponera följande: Jag surfade härom dagen på en sida dedikerad för att hjälpa människor ta självmord. Jag surfar sen vidare på sidor om terrorister. Ponera sen att jag söker ett jobb som pilot, där min arbetsgivare får tillfälle att kolla upp vad jag är för en sorts person. Ja ni kan ju tänka er konsekvenserna, trots att jag varken är suicidal eller radikal.



Vi är idag tätt ihopkopplade med tekniken. Internet är som samhällets luft, den är fri och används att kommunicera för fullt. Tänk er den inskränkning av ert privatliv, om det skulle visa sig att staten har mikrofoner i varje hörn och vrå - lyssnar ständigt. "Jamen vi hinner ju bara lyssna på några få ändå, det är omöjligt att avlyssna alla samtidigt". Det spelar ingen roll! Du kommer tänka dig för två, eller tre, gånger för varje gång du talar. DET ÄR DET SOM ÄR PROBLEMET, ATT VI INTE LÄNGRE VÅGAR TALA FRITT.



Staten ska stå transparent inför folket. Staten ska inte förtrycka folket.



Och JA, visst är det jäkligt underligt att jag ska behöva kämpa för den rätten? Jonas, tack för att du kämpar.

2009-01-15 @ 00:24:40
URL: http://blog.mikaelwikman.se
Postat av: Mikael Wikman

Samma länkfel här som tidigare.. Glömde skriva http://

2009-01-15 @ 00:27:51
URL: http://blog.mikaelwikman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0