15:e Januari

Ganska kall dag, tredje tröjan åkte på till slut och några snöflingor avslutade dagen.

Äntligen verkar allt praktiskt ordnat sig för veckan. Jag är renrakad, nyduschad, försedd med nya visitkort (som jag klipper ut i kylan) och skylt. Dessutom är jag beväpnad med välformulerade flygblad.

Säkerhetspådraget var stort och min gissning var att Reinfelt eller kungen skulle besöka riksdagen. Den trevlige ordningsvakten berättade senare att det var hela kungafamiljen.

MIna kumpaner har gått lös på media, räknar med att en och annan hör av sig imorgon.

Tack för lunchen, Kalle!

Privatlivet är förlegat. Det säjer en moderat tjänsteman på morgonen. Allt finns tillgänglig och individen svarar med att lägga ut allt på nätet. Han är inte ensam om att tycka det. En medelålderskvinna säjer att gränsen går vid sängkammaren, annars har hon inget emot att staten vet allt om henne.
Jag är faktiskt lite förvånad. Jag trodde att det var ungdomarna och jag som delade allt på facebook och att de äldre hade mer av vattentäta skott mellan privat och offentligt. Så inser jag att man inte bara kan prata om privat och offentligt, utan att det är en triangel mellan privat, offentligt och staten. Den medelålders kvinnan har inget emot att staten får infomation om henne, eftersom infomationen är skyddad ifrån offentligheten och därmed i någon mening fortfarande är privat.

---------------------------------------------------
Jo, jag borde förstås ha nämt den halvtimmeslånga disskutionen med Göran Thingwall (m) på morgonen. Göran var upprörd över en uppkommande lag som ska ge tjänstemän i landstinget rätt att begära ut journaler ifrån läkare, för att bedöma deras arbete. Det har väl inte samma maktpolitiska dimension som FRA-lagen, men är absolut ännu en integritets-kränkande lag.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/11/11/taxelakare-manar-till-uppr/index.xml

Dessutom gjorde Magnus Andersson ett filmklipp:
 http://magnusandersson.blogspot.com/2009/01/jonas-fra-protest-p-film.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0