22:a Januari

Denna morgon hände någon mycket speciellt. En moderat riksdagsman, Göran Thingwall, kommer med en skylt och en marshall och ställer sig mitt emot mig och speglar min protest! På skylten står det "64", vilket syftar på proposition 64 som ger tjänstemän i landstinget rätt att begära ut ej avidentifierade journaler ifrån läkare som går på den nationella taxan. Det Göran gör är något utöver det vanliga. Han går emot sin egen partilinje och på kvällen står han inför TV-kameran och kritiserar alliansens bristande respekt för den personliga integriteten i FRA-lagen, IPRED och proposition 64! Inslaget lär ha sänts på ABC på kvällen.

Jag och Göran hinner talas vid en hel del under dagen och jag får en inblick i arbetet vid riksdagen. Han är upprörd över amatörmässigheten: "Man tror att de ska kunna det här på sina fem fingrar, men de har ingen aning". "De vill inte ha mig i det sociala utskottet; jag är ju läkare och för in min vardag i disskusionerna." Man vill helst ha folk som inte kan någonting i utskotten, så att förslagen ifrån Rosenbad inte stöter på patrull. "Jag vägrar att reduceras till en knapptryckare!" Även för riksdagsmännen är det lockande att inte sätta sig in i frågorna de beslutar om - då kan man ju hänvisa till att man inte kände till konsekvenserna om man får kritik: "Det bästa är att inte veta något om frågan när man trycker på knappen."

Vid lunchtid kom Kommunalarbetaren och gjorde lite webb-tv. Jag blev besviken över att troligen inte komma med i papperstidningen, men pressläggningstiden passade inte.
http://se.youtube.com/watch?v=WYPudeCXNms&eurl=http://scabernestor.blogg.se/?tmp=23192835

Idag fick jag äntligen besök av Amanda Brihed - grundaren av nätverket Svart Mändag och en av de förståndigaste människor jag träffat. "Man kan inte skylla på riksdagsmännen heller - de får en proposition på 300 sidor och sen ska de ta beslut på det 3-4 dagar senare." "Man måste fråga sig om övervakning är en bra metod - trots all övervakning i USA har man inte lyckats stoppa ett enda terrordåd." Forskningen på området ifrågasätter effektiviteten - det går inte att utröna vem som kommer att ta till våldshandlingar. "Istället bör man ifråga sig varför de bråkar - man kan inte bomba männskor till att bli snälla, man skapar bara fler terrorister".

Kommentarer
Postat av: Michael Gajditza

Mycket intressant med denne Thingwall med tanke på att det kommer nya omröstningar i kammaren.



Att man strävar efter högsta möjliga inkompetens i utskotten är i sig ingen nyhet men jag måste säga att man lyckats väldigt bra den här mandatperioden....

2009-01-25 @ 17:24:42
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: ITC-100

Jag stöter på detta "proposition 64" med jämna mellanrum, men hittar dåligt med information om det.



Skulle du ha lust att förse mig med några vettiga länkar eller rentav en snabb genomgång av vad "proposition 64" innebär?



Jag finns på [email protected]



Tack på förhand: ITC

2009-03-08 @ 02:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0